Kuvia projektista
Kuvissa näytetään työmaan senhetkinen työvaihe, joten yksityiskohdat tuennoissa, muottisiteissä yms. saattavat olla vielä keskeneräisiä.
-
Tunnelin kattoon valettiin PERI:n MULTIPROP-tuentajärjestelmää apuna käyttäen lyhyt betoniseinä, johon kiinnitettiin lasiseinä. Lasiseinä alkaa punaisen betoniseinän yläpuolelta. -
MULTIPROP-tornit toimivat tukina holvien rakennusvaiheessa. -
MULTIPROP-holvitukijärjestelmä toimi kattoon valetun betoniseinän tuennassa. -
Aviapoliksen juna-asemasta valmistui arkkitehdin suunnittelema moderni kokonaisuus. -
PERI UP Flex –telineiden peittämästä aukosta kulkee nykyään liukuportaat asematunneliin. -
Kivistön aseman tunnelin seinät valettiin MAXIMO- ja TRIO-järjestelmämuoteilla. -
Kivistön asema sijoittuu aivan Hämeenlinnan moottoritien viereen. -
Kivistön asema rakennettiin katetuksi pinta-asemaksi, jossa on kolme ulostuloa. -
Holvin tuennassa käytettiin PERI UP Flex -telinettä, ja pilareissa TRIO-pilarimuottia. -
Kaikkiin kohteisiin mukautuva VARIO-seinämuottijärjestelmä Tietotien suuaukon seinien valussa. -
Lentoasemalle pääsee Kehärataa pitkin nyt myös junalla - asemalta on suora liukuporras- ja hissiyhteys lentoterminaaliin. -
Tietotien suuaukko rakennusvaiheessa vuonna 2014. -
Kivistön aseman betoniseinät ovat suuresti näkyvillä myös aseman valmistuttua vuonna 2015.
Jukka Männikkö - Aviapolis-asema
Vastaava Työnjohtaja, YIT Rakennus Oy
”Kehäradan Aviapoliksen asematyömaalla muottien muunneltavuus ja tarkka toteutus arkkitehdin suunnitelmien mukaisesti oli perusedellytys betonitöiden onnistumiselle. Näkyviin jäävät betonirakenteet valettiin IT- betonilla, jonka aiheuttaman hydrostaattisen paineen huomioiminen korkeiden seinien muottien lujuusmitoituksessa oli myös onnistuttava kertaheitolla; muodonmuutoksia valuvaiheessa ei sallittu. PERI:n suunnitteluosaston laatimat muottisuunnitelmat onnistuivat kerralla eikä takaiskuja tullut.”