Tampereen raitiotiehankkeen työmaavaihe käynnistyi maaliskuussa 2017. Ensimmäinen, Pyynikintorilta Hervantaan ulottuva vaihe valmistui vuonna 2021. Raitiotien kokonaispituus on noin 15 kilometriä, jonka matkalle mahtui paljon haastava rakentamista - muun muassa ratasiltoja. Yksi niistä, sata metriä pitkä jännitetty betonisilta, valmistui Koivusenojan alueelle Hervantaan.
Aikataulu Koivusenojan ratasillan rakentamiseksi oli poikkeuksellisen tiukka, koska rakentaminen päästiin aloittamaan vasta helmikuussa kaavoituspäätöksen viivyttyä odotettua pidempään. Kun työt sitten alkoivat, ilmeni pian, ettei silta valmistuisi aikataulussa ilman sitä nopeuttavia, totutusta poikkeavia ratkaisuja.
”Maasto rakennuspaikalla oli lisäksi epätasaisuutensa takia vaativa. Olemme laskeneet, että säästimme aikataulussa noin kuukauden, kun oivalsimme käyttää sahatavarasta tehtyjen telineiden asemesta PERI UP -tuentatelineitä”, kertoo Raitiotieallianssin työmaapäällikkö Jani Kiili.
Raitiotieallianssin muodostivat YIT, joka on Jani Kiilin työnantaja, sekä VR Track, Tampereen Raitiotie Oy, Tampereen kaupunki ja Pöyry-yhtiöt. Toteutusmuodon ollessa allianssi tiimin jäsenet tekevät yhdessä päätökset käytettävistä ratkaisuista.
Suunnittelu ja asennus mukana toimituksessa
Talonrakennukseen verrattuna muottijärjestelmien käyttö siltakohteissa on ollut pitkään vähäistä, koska aikataulut infrarakentamisessa ovat olleet tyypillisesti väljemmät. PERI on kehittänyt PERI UP Flex -telinejärjestelmänsä muun muassa siksi, että muottitöitä ja koko rakentamisprosessia saataisiin nopeutetuksi. Toinen etu on ympäristöystävällisyys, koska teräsrakenteiset telineet ovat kierrätettävissä työmaalta toiselle ja näin uudelleen käytettävissä.
”Tässä tapauksessa tarvittiin todella järeitä telineitä, koska silta valmistuu 14 metrin korkeudelle maanpinnasta. Nopea rakentamisaikataulu taas oli korostuneen tärkeää, koska silta ylitti aktiivisella käytöllä olevan kuntopolun”, Jani Kiili kertoi.
Kiili pitää olennaisen tärkeänä, että tuentatelinetoimittajalla on kykyä ja halua laatia myös suunnitelmat tuotteistaan sekä myös asentaa ja purkaa telineet.
”Kunnon suunnitelmat yhdistettyinä nopeaan asennukseen olivat houkutteleva tarjous. Vertasimme PERI:n vaihtoehtoa sahatavarasta tehtyjen telineiden asennukseen ja totesimme PERI:n järjestelmän edut”, Kiili toteaa.
Tällä työmaalla tuentatelinetyön toteutti ResMarine Oy, Rauman telakalla telineasennuksiin erikoistunut yritys. ResMarinen toimitusjohtaja Timo Kallio kiittelee PERI:n toiminnan laatua, sekä projektinhoidon että suunnittelun näkökulmasta.
”Oli oleellista, että myös suunnitteluratkaisuja tehtiin paikan päällä. Sitä mukaa kun lähtötiedot tarkentuivat, täsmennykset suunnitelmiin tulivat todella nopeasti”, Kallio sanoo.
Koivusenojan ratasiltatyömaa oli sillan suuren pituuden ja korkeuden vuoksi vaativa sekä teknisesti että turvallisuuden näkökulmasta. Teräksisellä telinejärjestelmällä nämä haasteet olivat melko helposti voitettavissa.
Teksti: Vesa Tompuri
Raitiotieallianssi
YIT Rakennus Oy, Infrapalvelut
VR Track
Tampereen Raitiotie Oy
Tampereen kaupunki
Pöyry-yhtiöt