sillan tuenta; kannen tuenta; siltatyömaa; tampereen ratikka

Koivusenojan ratasilta
Tampere, Suomi

Tampereen raitiotiehankkeen työmaavaihe käynnistyi maaliskuussa 2017. Ensimmäinen, Pyynikintorilta Hervantaan ulottuva vaihe valmistuu toukokuussa 2021, jolloin myös ratikkaliikenne alkaa. Raitiotien kokonaispituus on noin 15 kilometriä, jonka matkalle mahtuu paljon haastava rakentamista - muun muassa ratasiltoja. Yksi niistä, sata metriä pitkä jännitetty betonisilta, valmistuu jo tänä vuonna Koivusenojan alueelle Hervantaan.

Aikataulu Koivusenojan ratasillan rakentamiseksi on poikkeuksellisen tiukka, koska rakentaminen päästiin aloittamaan vasta helmikuussa kaavoituspäätöksen viivyttyä odotettua pidempään. Kun työt sitten alkoivat, ilmeni pian, ettei silta valmistuisi tänä vuonna ilman aikataulua nopeuttavia, totutusta poikkeavia ratkaisuja.

”Maasto rakennuspaikalla on lisäksi epätasaisuutensa takia vaativa. Olemme laskeneet, että säästimme aikataulussa noin kuukauden, kun oivalsimme käyttää sahatavarasta tehtyjen telineiden asemesta PERI UP -tuentatelineitä”, kertoo Raitiotieallianssin työmaapäällikkö Jani Kiili.

Raitiotieallianssin muodostavat YIT, joka on Jani Kiilin työnantaja, sekä VR Track, Tampereen Raitiotie Oy, Tampereen kaupunki ja Pöyry-yhtiöt. Toteutusmuodon ollessa allianssi tiimin jäsenet tekevät yhdessä päätökset käytettävistä ratkaisuista.

Suunnittelu ja asennus mukana toimituksessa

Talonrakennukseen verrattuna muottijärjestelmien käyttö siltakohteissa on ollut pitkään vähäistä, koska aikataulut infrarakentamisessa ovat olleet tyypillisesti väljemmät. PERI on kehittänyt PERI UP Flex -telinejärjestelmänsä muun muassa siksi, että muottitöitä ja koko rakentamisprosessia saataisiin nopeutetuksi. Toinen etu on ympäristöystävällisyys, koska teräsrakenteiset telineet ovat kierrätettävissä työmaalta toiselle ja näin uudelleen käytettävissä.

”Tässä tapauksessa tarvittiin todella järeitä telineitä, koska silta valmistuu 14 metrin korkeudelle maanpinnasta. Nopea rakentamisaikataulu taas oli korostuneen tärkeää, koska silta ylittää aktiivisella käytöllä olevan kuntopolun”, Jani Kiili kertoo.

Kiili pitää olennaisen tärkeänä, että tuentatelinetoimittajalla on kykyä ja halua laatia myös suunnitelmat tuotteistaan sekä myös asentaa ja purkaa telineet. PERI:llä nämä palvelut ovat aina saatavissa, kun asiakas sellaisia tarvitsee.

”Kunnon suunnitelmat yhdistettyinä nopeaan asennukseen olivat houkutteleva tarjous. Vertasimme PERI:n vaihtoehtoa sahatavarasta tehtyjen telineiden asennukseen ja totesimme PERI:n järjestelmän edut”, Kiili toteaa.

Tällä työmaalla tuentatelinetyön toteutti ResMarine Oy, Rauman telakalla neljä vuotta sitten perustettu telineasennuksiin erikoistunut yritys. ResMarinen toimitusjohtaja Timo Kallio kiittelee PERI:n toiminnan laatua, sekä projektinhoidon että suunnittelun näkökulmasta.

”Oli oleellista, että myös suunnitteluratkaisuja tehtiin paikan päällä. Sitä mukaa kun lähtötiedot tarkentuivat, täsmennykset suunnitelmiin tulivat todella nopeasti”, Kallio sanoo.

Koivusenojan ratasiltatyömaa on sillan suuren pituuden ja korkeuden vuoksi vaativa sekä teknisesti että turvallisuuden näkökulmasta. Teräksisellä telinejärjestelmällä nämä haasteet ovat melko helposti voitettavissa.

Teksti: Vesa Tompuri

 

Raitiotieallianssi
YIT Rakennus Oy, Infrapalvelut
VR Track
Tampereen Raitiotie Oy
Tampereen kaupunki
Pöyry-yhtiöt

 

 

Sijainti
Kategoria
Sillat ja tunnelit

Kuvia projektista

Kuvissa näytetään työmaan senhetkinen työvaihe, joten yksityiskohdat tuennoissa, muottisiteissä yms. saattavat olla vielä keskeneräisiä.

  • tuentatelineet; siltatelineet; telineet sillalle
    PERI UP Flex -tuentatelineiden asennus hyvässä vauhdissa.
  • Koivusenojan ratasilta, Tampere
    Sillan pilarit muotitettiin MAXIMO-järjestelmällä.
  • pilarimuotti; pilarimuotit; siltamuotti; muotti sillalle; muotit siltaan; iso pilarimuotti
    Koivusenojan ratasillan 14 m korkeat pilarit muotitettiin MAXIMO-järjestelmällä.
  • tuentatelineet; tuenta teline
    Silta on osa Tampereen raitiotietä.
  • telineet sillalle; siltateline
    PERI toimitti kaluston lisäksi tarkat suunnitelmat, sekä asennuksen yhteistyössä ResMarine Oy:n kanssa.
  • sillat suomessa; siltojen rakentaminen
    Tämä kohde vaati järeitä telineratkaisuja, sillä silta valmistuu 14 metrin korkeudelle maanpinnasta.
  • sillan tuenta; kannen tuenta; siltatyömaa; tampereen ratikka
    PERI UP Flex -telineet olivat käytössä sillan kannen tuennassa.
  • sillan valu; tampereen ratikka; siltojen valaminen
    Sillan massiivinen valu käynnissä loppukesästä 2018.
  • telineet silloissa; siltatelineet; tuentatelineet
    Terästelineiden käyttö kannen tuennassa nopeutti aikataulua noin kuukaudella.
  • telineet silloissa; siltojen rakentaminen
    Tuentatelineiden käyttö silloissa puun sijaan nopeuttaa prosesseja huomattavasti.

Projektissa käytetyt tuotteet

sillan tuenta; kannen tuenta; siltatyömaa; tampereen ratikka
sillan tuenta; kannen tuenta; siltatyömaa; tampereen ratikka