Matinkylän metrokeskus ja sen yhteyteen rakennettu metroasema toimivat länsimetron ensimmäisen vaiheen pääteasemana.

Matinkylän metrokeskus
Espoo, Suomi

Matinkylän metrokeskus ja sen yhteyteen rakentuva metroasema toimivat länsimetron ensimmäisen vaiheen pääteasemana. Metrokeskus liittyy kiinteästi nykyiseen, laajennettavaan Ison Omenan kauppakeskukseen. Liityntäbussiterminaali sekä -pysäköintitilat rakennetaan metroaseman päälle. Metrokeskus yhdessä Ison Omenan ja länsimetron aseman kanssa ovat keskeinen Etelä-Espoon liikenteen solmukohta ja kaupallinen keskittymä. 

PERI on mukana projektissa monilla eri järjestelmillä. MAXIMO- ja TRIO-seinämuottia käytetään yhteensä noin 2500 m². MAXIMO:lla valetaan pääasiassa korkeita seiniä, aina 9 m korkeuteen saakka. Myös yksi hissikuilu kiivetään MAXIMO-kuiluelementtejä käyttäen. TRIO on käytössä hissi- ja porraskuilujen seinien valuissa. Kuiluja on yhteensä 12 kpl, joista 5 kpl kiivetään samanaikaisesti. SRS-pilarimuoteilla valetaan 600-1100 mm halkaisijoilla olevia pilareita.

Lisäksi CB 240 –kiipeävän työtasojärjestelmän tasoja on käytössä noin 30 kpl, ja BR-siltapalkkitasoja kuilujen sisälle 14 kpl.

FB 180 –niveltyötasoja käytettiin holvin reunoille seinämuottien tuentaan ja raudoitukseen, ja SB 2 –vastenvalupukkeja kallionvastaisten seinien valamiseen TRIO:n kanssa.

MULTIFLEX-holvimuottia oli työmaalla noin 1000 m². Sillä valettavat laatat olivat paksuudeltaan 200-600 mm. ST100-tukitornit olivat käytössä alimpien pysäköintitasojen tuennoissa, korkeudeltaan noin 5 m. Pöytämuotteja käytettiin noin 7500 m² pysäköintitasojen palkkilaatastojen tuentoihin.

Kalustomäärät olivat suuria, ja muottityön ennakkosuunnittelu nousi suureen arvoon - jo projektin kireän aikataulun takia. Osa järjestelmistä, kuten pöytämuotit, kuilumuotit ja kiipeävät järjestelmät, toimitettiinkin ajan säästämiseksi esikasattuna. 

Pääurakoitsija
NCC Rakennus Oy

Paikallavalu-urakoitsija
Rakennusliike Sierak Oy

Sijainti
Kategoria
Parkkihallit

Kuvia projektista

Kuvissa näytetään työmaan senhetkinen työvaihe, joten yksityiskohdat tuennoissa, muottisiteissä yms. saattavat olla vielä keskeneräisiä.

  • Matinkylän metrokeskus ja sen yhteyteen rakennettu metroasema toimivat länsimetron ensimmäisen vaiheen pääteasemana.
    Matinkylän metrokeskus ja sen yhteyteen rakennettu metroasema toimivat länsimetron ensimmäisen vaiheen pääteasemana.
  • ST 100 –tukitornia sekä SRS-pilarimuottia eri kerroksissa.
    ST 100 –tukitornia sekä SRS-pilarimuottia eri kerroksissa.
  • CB 240 –kiipeävä työtasojärjestelmä toimi työtasona kuiluissa.
    CB 240 –kiipeävä työtasojärjestelmä toimi työtasona kuiluissa.
  • FB 100 –niveltyötasot käytössä seinämuottien raudoittamisessa ja tukemisessa.
    FB 100 –niveltyötasot käytössä seinämuottien raudoittamisessa ja tukemisessa.
  • Metrokeskuksen työvaihe keväällä 2014.
    Metrokeskuksen työvaihe keväällä 2014.
  • Metrokeskuksen työvaihe keväällä 2014.
    Metrokeskuksen työvaihe keväällä 2014.

Projektissa käytetyt tuotteet

Matinkylän metrokeskus ja sen yhteyteen rakennettu metroasema toimivat länsimetron ensimmäisen vaiheen pääteasemana.
Matinkylän metrokeskus ja sen yhteyteen rakennettu metroasema toimivat länsimetron ensimmäisen vaiheen pääteasemana.