Pääkaupunkiseudun kuntien omistama Metropolia-ammattikorkeakoulu keskitti vuoden 2019 elokuussa opetuksensa neljään toimipisteeseen. Niistä yksi sijaitsee Helsingin Myllypurossa metroradan välittömässä läheisyydessä. Vaativat valutyöt ahtaalla tontilla alkoivat vuoden 2017 tammikuussa ja jatkuivat vuoden 2018 puolelle.
Metrojuna viilettää ohi, ja lähellä humisee Kehä I:n autoliikenne. Toukokuun takatalven yllättämä Metropolian työmaa eteni omaa vakaata tahtiaan. Paikallavaluista vastasi YIT Rakennus Oy:n Infrapalvelut-yksikkö, jolla on mittava kokemus järeistä betonitöistä.
_ Me toteutimme oman valu-urakkamme YIT Rakennuksen projektinjohtourakan sisällä. Yleensä toimimme infrahankkeissa, mistä tämä talohanke oli poikkeus, kertoo betonitöiden työnjohtaja Matias Hämäläinen YIT Rakennuksen Infrapalveluista.
Hämäläinen pitää tätä jaottelua onnistuneena, samoin sitä, että työmaa sai muottitoimittajalta täsmälliset muottisuunnitelmat.
_ Itsekin hanskaamme muottisuunnittelun perusasiat. Tässä rakennuksessa kuitenkin riitti hankalia kulmia ja epäsäännöllisiä muotoja, jotka oli parasta jättää muottiasiantuntijoiden ratkaistavaksi. Ja ratkaisut ovat myös löytyneet viipymättä, Hämäläinen sanoo.
Räätälöidyt ratkaisut yhdessä
Kuten muissakin hankkeissaan, PERI Suomen asiantuntijat suunnittelivat myös Metropolian kampuksen työmaalle optimiratkaisun kohteen ja asiakkaan ehdoilla.
_ Lähdimme asiakkaan kokonaisedusta eli siitä, että kuhunkin rakenteeseen löytyy sopivin tuote, joka on käytössä vain sen ajan kuin asiakas tarvitsee. Pääosa rakenteista hoitui tällä työmaalla MAXIMO-järjestelmämuoteilla, joskin perustusvaluissa käytettiin DOMINO:a, kertoo PERI Suomen projektipäällikkö Antti Repo.
DOMINO-järjestelmämuotin etuna on keveys, mikä oli tarpeen etenkin työmaan alkuvaiheessa, jolloin nostureita ei vielä ollut käytettävissä. Perustustyöt etenivät vauhdilla, mihin käsipelillä siirreltävillä DOMINO-muoteilla oli iso vaikutus.
Ylärakenteiden valut muotitettiin MAXIMO-järjestelmämuotilla, minkä ansiosta säästyi aikaa ja euroja.
_ Kyse on siitä, ettei työmuotin toisella puolella tarvita telineitä. Tämän seurauksena säästimme myös materiaalikuluissa – turvallisuudesta tinkimättä, Matias Hämäläinen perustelee.
Myllypuron kampusrakennusten kallionvaraiset perustukset ja metron länsipuolen tukimuuri oli varustettava polymeeripohjaisella tärinäeristysmatolla, joka vaimentaa metroliikenteen tärinät. Maton asennus hidasti hieman kokonaisuuden etenemistä.
_ Viive oli onneksi pieni, ja sekin kompensoitui sillä, että muottityöt sujuivat todella hyvin, Matias Hämäläinen sanoo.
PERI Suomen Antti Repo tähdentää sitä, miten vaivatonta työskentely on silloin, kun yhteistyötä tehdään todellisten ammattilaisten kanssa.
_ Tällaisessa aikataulultaan tiukassa kohteessa asia korostui. Perusasioita ei tarvitse selittää juurta jaksain, vaan voidaan yhdessä keskittyä kohteen erityispiirteisiin ja hakea ratkaisu niihin, Repo pohtii.
Vaativaa mitoitusta
Metropolian Myllypuron työmaalla suurimmat kertavalukorkeudet olivat noin yhdeksän metriä. Se ei ole vielä lähelläkään MAXIMO-muottijärjestelmän ylärajaa; jopa 14-metrisiä valuja on toteutettu. Kuormitukset olivat kuitenkin sitä luokkaa, että jäykisteiden paikat ja muut mitoitukselliset yksityiskohdat oli oltava muottisuunnittelusta vastaavalla hallinnassa.
_ Tarkkoja laskelmia tarvittiin, siitähän meillä on kertynyt kokemusta. Tässä kohteessa oli asiakkaan edun mukaista ottaa käyttöön myös kiipeävät CB 240 -työtasojärjestelmät, joiden suunnittelu niin ikään vaatii kokemusta. Esimerkiksi tuulikuormat on laskettava tarkasti. Hyvänä apuvälineenä meillä on 3D-mallinnus, jonka soveltajina muottisuunnittelussa olimme aikanaan yksi ensimmäisistä Suomessa, Antti Repo kertoo.
Muottisuunnittelu oli Myllypuron kampuksen projektissa oma itsenäinen osa-alueensa, jonka yksityiskohtia muottitoimittaja ja työmaa kävivät yhdessä läpi. Lähtötiedot tulivat arkkitehdilta ja rakennesuunnittelijalta, jotka eivät kuitenkaan ottaneet yksityiskohtaista kantaa muottikysymyksiin.
Tässä kohteessa muottisuunnittelussa oli otettava huomioon myös se, että melkein kaikissa kohdin paikallavalurakenteilla oli liitoskohtia betoni-ja teräelementteihin.
Teksti: Vesa Tompuri
Pääurakoitsija:
YIT Rakennus Oy
Paikallavalu-urakat:
YIT Rakennus Oy - Infrapalvelut