You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

Kehärata

Projektitiedot

Yhteystiedot: Vantaa, Suomi

Kehärata yhdistää Vantaankosken radan päärataan, ja näin ollen mahdollistaa junayhteyden lentokentälle. Uuden rataosan pituus on 18 km, josta 7 km kulkee kaksoistunnelissa alittaen Helsinki-Vantaan lentoasema-alueen. Lentokentän tunneliaseman lisäksi radalla on Kivistön katettu pinta-asema, Leinelän ja Vehkalan pinta-asemat, sekä Aviapoliksen tunneliasema. 

PERI oli mukana seuraavissa kohteissa:

Kivistön asema
Aviapolis-asema
Lentoaseman juna-asema, Vantaa

Vaatimukset

  • Arkkitehdin suunnittelemat, punaiset puhdasvalupinnat Aviapolis-asemalle
  • Kustannustehokkaat ja toimivat kalustoratkaisut tunneleihin
  • Muottisuunnittelu 

Asiakas

Kivistön asema
Pääurakoitsija 
Graniittirakennus Kallio Oy

Aviapolis-asema

Pääurakoitsija
YIT Rakennus Oy

Lentokentän asema
Pääurakoitsija

SRV Rakennus Oy

 

Jukka Männikkö
Jukka Männikkö - Aviapolis-asema
Vastaava Työnjohtaja, YIT Rakennus Oy

”Kehäradan Aviapoliksen asematyömaalla muottien muunneltavuus ja tarkka toteutus arkkitehdin suunnitelmien mukaisesti oli perusedellytys betonitöiden onnistumiselle. Näkyviin jäävät betonirakenteet valettiin IT- betonilla, jonka aiheuttaman hydrostaattisen paineen huomioiminen korkeiden seinien muottien lujuusmitoituksessa oli myös onnistuttava kertaheitolla; muodonmuutoksia valuvaiheessa ei sallittu. PERI:n suunnitteluosaston laatimat muottisuunnitelmat onnistuivat kerralla eikä takaiskuja tullut.” 

PERI-ratkaisu

Kivistön aseman urakassa käytössä oli yhteensä noin 3000 m² TRIO- ja MAXIMO-muottikalustoa, ja noin 11000 m³ Rosett Flex- ja GT24-tuentakalustoa.

Aviapoliksen aseman punaiset puhdasvalupinnat valettiin eri seinämuottijärjestelmiä käyttäen. Holvituennoissa ja liukuporraskuiluissa käytössä oli MULTIPROP-tornit sekä PERI UP Rosett Flex –telineet, yhteensä noin 5000m³.